video
play-rounded-outline

Achtergrondlinformatie

Instrumenten en Woordspelletjes

SON MACARON

Beschrijving activiteit

Opstelling:

-cirkel (zittend of staand)
-de instrumenten zijn opgesteld in de klas

Beginsituatie:

-de leerlingen kennen de instrumenten, houding en speelwijze
-de leerlingen kennen het lied Son Macaron

Actie:

Spelers hebben hun linkerhand met de palm naar boven. Hun rechterhand wordt in de linkerhand van hun buurman gelegd.
Terwijl het liedje wordt gezongen, steekt de beginnende leerling met zijn/haar linkerhand over zijn/haar lichaam om in de linkerhand van de linkerbuurman te klappen , die vervolgens de tik doorgeeft aan de linkerbuurman en zo de kring rondgaat. Dit gebeurt in eenzelfde tempo. (2 tellen per maat).
Wie getikt wordt bij het woord ‘OUT’ gaat uit de cirkel naar  de plaats waar de instrumenten zijn opgesteld.  De leerling neemt een instrument naar keuze en begeleidt het lied (1 tik per maat)
De leerlingen die als laatste overblijft mag het orkest dirigeren terwijl we klassikaal het lied nog 2 maal zingen. Terwijl we het laatste woord ‘OUT’ zingen, gaan we allen zitten.

 

Variatie:

-zonder instrumenten

De persoon die uit is gaat  naar het midden van de cirkel. Zodra er drie spelers in het midden staan, begint er een nieuwe cirkel van “uitgetikte” spelers in het midden. Het spel gaat zo door dat er in beide cirkels wordt gespeeld. Zodra de binnenste cirkel meer spelers heeft dan de buitenste, wisselen de cirkels van plaats en de spelers die in de oorspronkelijke cirkel (nu de middelste cirkel) eruit zijn gegaan, voegen zich bij de buitenste cirkel totdat er een winnaar is.

-met instrumenten

zie Son Macaron Twee in de Linguistische Intelligentie Sectie

Opmerking:

-klappen in de handen in een constant tempo vraagt de nodige alertheid en discipline. Vele leerlingen gaan op in het spel en hebben de neiging om te versnellen.
-de leerlingen worden uitgedaagd om instrumenten te kiezen en op de juiste manier te bespelen. Tevens moeten ze de beat op de juiste manier aangeven.

 

Ik blijf me verbazen over de kracht van “Son Macaron”, een klapspelletje uit Joegoslavië. Of het nu de onzinwoorden zijn of de spanning van de competitie, de leerlingen van de eerste graad lijken er echt van te houden, dus we doen het altijd vroeg in het jaar. Zoals bij veel klapspellen, is het doel niet om gepakt te worden wanneer het liedje stopt, maar in “Son Macaron” kunnen de overwonnenen zich op zijn minst troosten door zich bij de band te voegen.

Son Macaron is een klapspelletje uit Joegoslavië. De nonsenstekst spreekt de kinderen heel erg aan.

.Klapspelletjes bestaan al jaren, bijna iedereen is er groot mee geworden.  Klapspelletjes dragen bij aan een positieve sfeer, samenwerken, samen zingen en samen spelen. Muziek verbindt. Wist je dat het aanleren van klapspelletjes ook de muzikale, sociale, cognitieve en lichamelijke ontwikkeling bevordert.
Klapspellen: Ze worden meestal ter plekke gedaan, hebben een duidelijk begin en einde en leggen de nadruk op ritme en coördinatie. De spelers zijn erg gefocust op hun partners en proberen hun bewegingen te synchroniseren met elkaar en met het liedje dat bij het spel hoort. Dit maakt klapspellen tot een voorbeeld van ‘participatieve performance’ waarbij de sociale interactie met andere deelnemers minstens even belangrijk is als de muziek die geproduceerd wordt  Op deze manier is de voorstelling meer voor de spelers dan voor een publiek van buitenaf.

play-rounded-outline

Son Macaron in Basisschool Don Bosco Heverlee

Muzikale elementen zoals melodie, ritme, maat en timbre komen veel voor in het klapspel. In andere gevallen is een muzikale prestatie heel belangrijk bij een handklapspel. Het is juist dit prestatieaspect, met de bijbehorende fysieke, muzikale en verbale uitdagingen, dat dergelijke spellen aantrekkelijk maakt en het lijkt erop dat hun populariteit vanaf het midden van de 20e eeuw is toegenomen.