De tapa is een gegalvaniseerde metalen plaatijzer met een  omgeslagen rand. Aanvankelijk was het een deksel van een wijdhalsvat dat met behulp van een stalen klemring perfect kon worden afgesloten.  De tapa hangt meestal aan een metalen frame (of kan ook gezien de manueel worden vastgehouden) en wordt bespeeld met een vilten hamer.  Het standaardinstrument heeft een diameter van 60 cm, weegt ca. 400 gram en voorzien van een ophangsysteem.
De tapa bestaat ook in andere afmetingen.

Het bespelen van de tapa vereist een combinatie van technieken, waaronder slaan, schrapen en dempen. Het instrument kan met verschillende hamers bespeeld worden, van zacht tot hard, om verschillende tonen en effecten te produceren. Als de tapa met een vilten hamer wordt bespeeld, produceert hij een diepe, resonerende toon, terwijl een kurk hamer een scherper, meer doordringend geluid produceert.

De tam-tam kan ook bespeeld worden door er met een metalen voorwerp, zoals een metalen pin of een stok uit glasvezel, overheen te schrapen. Dit produceert een ander soort geluid, met een meer aanhoudende toon en een glinsterende kwaliteit. De speler kan het geluid van de tapa ook dempen door zijn hand of een doek over het oppervlak  te leggen, waardoor een gedempt effect ontstaat.

De tapa heeft geen bepaalde toonhoogte Sommige geluiden die we horen klinken op een bepaalde toonhoogte terwijl andere geluiden klinken zonder dat we er een toonhoogte in horen. Geluid dat klinkt op een specifieke toonhoogte kunnen we gebruiken voor het spelen van melodieën en akkoorden. Geluiden zonder een duidelijk waarneembare toonhoogte worden vaak gebruikt voor het maken van ritmes en geluidseffecten.Een enkele slag van een ongestemde tapa zendt verschillende boventonen uit over verschillende paden in de hersenen. Het resonerende geluid kan grotere delen van de hersenen stimuleren dan een geluid met een minder complexe frequentie.

  1. Ritme en timbre.Als je op de tapa slaat, heb je de neiging om in een bepaald ritme te vallen. Dit  patroon is vaak in overeenstemming is met het lichaamsritme en de ademhalingspatronen De nodige variatie ontstaat door middel van veranderingen in ritme,volume, intensiteit en toonpatronen.

2.Klankassociatie De tonen die uit de tapa komen hebben de neiging om continu te zijn, vloeiend en uiteindelijk ver weg te vervagen. De verschillende toonkwaliteiten roepen associaties op die doen denken aan water, stroming, Het geluid van de Tapa kan  intens en krachtig zijn.  Deze tapa kan herhaaldelijk worden getikt om een mooi zoemend geluid te produceren.

 

3. Visuele effecten Afhankelijk van de verlichting in de kamer begint de tapa, zodra hij wordt aangeslagen, te bewegen en verschillende visuele effecten van licht en schaduw teweeg te brengen

De naamgeving:
De oorsprong van de ‘tapa’ is omstreden, maar vast staat dat het woord ‘tapa’ (meervoud ‘tapas’) is afgeleid van het Spaanse werkwoord ‘tapar’, hetgeen afdekken of bedekken betekent. ‘Tapa’ is dan ook letterlijk te vertalen als ‘deksel’. Op basis van deze betekenis wordt vaak verondersteld dat tapas zijn ontstaan uit de gewoonte om een drankje letterlijk met een stuk brood en/of een plakje ham af te dekken, dit om te voorkomen dat er bijvoorbeeld vliegen in het glas zouden komen.

In de yogatraditie wordt dit principe van intense inspanning om door de afleidingen van het leven heen te branden Tapas genoemd. Het is een ander Sanskriet woord, ruwweg gedefinieerd als “hitte” of “essentiële energie”. Het concept is dat Tapas door een gedisciplineerde benadering van werk en zelfopoffering de negativiteit wegbrandt die ons van God scheidt. Door hard te werken en gelukkig de ontberingen van het leven te doorstaan, zijn we in staat om een gevoel van vrede en helderheid in onszelf te creëren.

.

DE CIRKELVORMIGE METALOFOON IN ANDERE CULTUREN

Cirkelvormige metalofonen worden al meer dan 2000 jaar gebruikt in Aziatische samenlevingen. Deze instrumenten worden het meest gebruikt op Bali, in Indonesië en in Zuidoost-Azië. In deze gebieden wordt  het  door de sjamaan gebruikt om de goden of geesten op te roepen, demonen uit te bannen en als verdediging tegen geesten.. Hij wordt gebruikt in de meeste ceremonies, voor dopen, voor communicatie, jagen en signaleren, maar ook voor muziek, als talisman en als teken van voorspoed. We kunnen de instrumenten opdelen in 2 groepen:  Een metalofoon met een vrijwel vlak oppervlak trilt in meerdere modi, waardoor een “crash” ontstaat in plaats van een gestemde noot. Deze categorie gong wordt soms een tam-tam genoemd om het te onderscheiden van de gongs die een gestemde noot geven.Het woord “tam-tam” komt van de Maleisische term “tammittam”, een onomatopee

De tapa kan worden gebruikt in diverse formules:

-muziekworkshops in combinatie met andere instrumenten.

 -upcycledance
-soundtrack
-soundhealing

Tarieven en reserveringen voor aanschaf, bouw en workshops vind je hier.

© 2024 Transit