Als filmcomponist stel je je talenten in dienst van een ander medium. Een film is een Gesamtkunstwerk waarbij de muziek een onderdeel is van het totaal.

 

Dirk Brossé

SOUNDTRACK

Klanken van het witte doek

Na het bekijken van een kort filmfragment wordt een groove, voortstuwend ritme, gecreëerd. Deze worden gespeeld door de ritmische instrumenten van een band.
Snel wordt dit aangevuld met harmonisch instrument (bas tapatubo) en melodische patronen (alufoon en sopraan tapatubo). Bij het begeleiden van de beelden wordt verder rekening gehouden met parameters: klankkleur, dynamiek en tempo.
In een tweede fase worden geluidseffecten toegevoegd (FOLEY). Door gebruik te maken van alledaagse voorwerpen, stem en lichaam komen we tot een Gesamtkunstwerk.

FOLEY

Elk geluid dat wordt gemaakt in films, tv-programma’s en zelfs sommige videogames – van het dichtritsen van jassen tot het neerzetten van koffiemokken – is waarschijnlijk precies voor dat specifieke moment in de postproductie gemaakt. En dat is een wereld op zich.
Een bak grind waar iemand op loopt, een emmer water die wordt leeggegooid of iemand die met een krant slaat – zet er een microfoon bij en je hebt een geluidseffect. Deze op maat gemaakte geluiden worden Foley-geluidseffecten genoemd. Ze zijn vernoemd naar Jack Foley, de man die ze heeft uitgevonden en onderscheiden zich van gewone geluidseffecten doordat ze live zijn opgenomen in plaats van uit een geluidsbibliotheek te zijn geknipt.

© 2024 Transit